Menu

ZINTEK

Zintek® 200

Jedná se o systém povrchových úprav na bázi mikrolamel zinku a hliníku, který je vyráběn firmou Atotech. Po vytvrzení se vytvoří organický netoxický povlak, který neobsahuje žádný chrom nebo těžké kovy. Může obsahovat malé množství PTFE lubrikantu za účelem vylepšení koeficientu tření.
Minimální tloušťka povlaku je dána požadavky na vlastnosti potažených dílů. Všeobecně je dána tloušťka jedné vrstvy 4–6 µm, při obvyklé aplikaci dvou vrstev vznikne povlak o tloušťce 8–12 µm. Pro vylepšení mechanických a antikorozních vlastností lze aplikovat vrchní anorganický nátěr Zintek TOP (L) nebo organický Techseal.

Zintek TOP (L)

Je minerální vrchní nátěr neobsahující šestimocný chróm. Přídavek lubrikantu zajistí koeficient tření 0,08–0,14, a také vylepší fyzikální vlastnosti povrchu, jakými jsou např. zvýšená odolnost proti chemickým látkám, otěru, a především odolnost proti korozi na 720 až 1200 hodin NSS.

Zintek® 300B

Je černý podkladový povlak. Zabraňuje „stříbrným skvrnám“ při manipulaci s výrobkem. Zintek 300B obsahuje lamely zinku a hliníku. Kovové částice s minerální pryskyřicí vytvoří na ocelovém základním materiálu povlak, který se tepelně vytvrzuje. Tím se vytvoří vodivý zinko-hliníkový povlak, který zajišťuje katodickou ochranu základního materiálu. Povlak neobsahuje olovo, rtuť, kadmium ani chrom. Zintek® 300B se aplikuje neelektrolytickým ponorem nebo postřikem, takže nedochází k vodíkové křehkosti povlaku.

Techseal Black SL 28

Vrchní nátěr černé barvy, který je vhodný na Zintek® 300B. Techseal se nanáší ve dvou vrstvách a dokáže vylepšit fyzikální vlastnosti povrchu, jakými jsou např. zvýšená odolnost proti chemickým látkám, otěru a odolnost proti korozi. Tento nátěr je vhodné aplikovat i na nerezový materiál, a také na elektrolytické základní povrchy.
Vzhled
Standardně má stříbrnou nebo černou barvu. Další barvy jsou dostupné na přání zákazníka.

Technické parametry

Tloušťka vrstvy 8–12 µm.
Test v solné komoře (ASTM B117) přesahuje 600 hodin.

Hlavní výhody

• ochrany povlak má výbornou kvalitu, antikorozní vlastnosti a přilnavost
• způsob aplikace nezpůsobuje vodíkovou křehkost
• šetrné k životnímu prostředí
• redukuje bimetalickou korozi s hliníkem
• tepelně stabilní
• katodická ochrana
• je odolný vůči kyselinám a zásadám, pohonným hmotám, brzdové kapalině atd.
• lze nanášet požadovaná mazadla, která upravují hodnoty tření do požadovaných rozmezí

Specifikace

• Fiat 9.57513
• DBL 9440.40
• TRW TS 2-25-060G
• Continental Teves: ATE N 106 61.00
• GME 00255
• GMW 3359
a další.

Metody aplikace

Součástky vyžadují důkladné očištění povrchu před aplikací. Na rozdíl od jiných zinkových povlaků nevyžadují fosfátovaní. Nanášení se provádí třemi způsoby:
1. Hromadné nanášení smáčením v koši a odstředěním přebytečné barvy. Tento proces se vždy dvakrát opakuje, aby se zajistila stejnoměrná vrstva a celistvý povrch. (Dip-Spin)
2. Pro větší díly se používá metoda zavěšením, smočením a následným odstředěním barvy pro odstranění přebytečné barvy. (Dip Drain)
3. Stříkání užívá tradiční robotické stříkací techniky. Tato metoda se používá pro částečnou úpravu větších dílů, jako např. brzdové kotouče, a také pro rovnoměrnou povrchovou úpravu zapuštěných částí, u kterých hrozí zanesení barvou.
Po každém z výše uvedených postupů aplikace následuje tepelná úprava pro vytvrzení povrchu.